ZUID-AFRIKA

Onze reis bestaat uit twee delen: een week vertrekkende vanuit Johannesburg voor de safari's en een week vanuit Port-Elizabeth voor de tuinroute richting Kaapstad.

We vliegen van Brussel over Addis Abeba naar Johannesburg met EthiopianAirlines, eenmaal geland halen we onze auto op bij Bidvest Car Rental, een Multivan van VW zeker ruimte genoeg voor 6 personen en de bagage.

Denk aan je snelheid... onderweg zijn er echter heel veel snelheidscontroles, soms door echte politie, maar ook door corrupte.. die willen je dan een boete van gemakkelijk R1000 laten betalen.  Zorg daarom steeds dat je maar ongeveer R150 in je portefeuille hebt zitten, de rest van je cash geld steek je gewoon ergens anders.  Bij opvragen van je paspoort zien ze anders al je cash geld zitten en kan je er niet meer onderuit.  Tijdens ons bezoek aan Rukiya Safari Camp zijn we een koppel tegengekomen die dit zijn tegengekomen, ze reden echt niet te snel, maar wel een boete van R1000 in ruil voor rijbewijs en paspoort.

Dag 1: Na ongeveer een 1u 15 minuten rijden (91 km) komen we aan bij ons eerste verblijf:

Zebra Country Lodge, 573 Kwamhalngo Road, Cullinan: 2 x Moutain lodge rooms, incl. ontbijt (2 x 3 pers.)

Voor 1 nacht

Dag 2: een lange dag van 5u rijden (425 km) komen we aan bij ons tweede verblijf:

Blyde River Canyon Lodge, Hoedspruit: 1 x Honeymoon suite en 1 luxury cottage, incl. ontbijt (1 x 4 pers. en 1 x 2 pers.)

Voor 2 nachten

Dag 4: na een korte rit van 1u 10 minuten rijden (49 km) komen we aan bij ons derde verblijf:

Rukiya Safari Camp, Hoedspruit: 1 x Bushwillow Bush room en 1 Leadwood River room incl vol pension en 4 safari's (1 x 4 pers. en 1 x 2 pers.) voor 3 nachten.

Dag 6: een lange dag van 6u rijden (384 km) komen we aan bij ons vierde verblijf:

Mantenga Lodge, Lobanba in Swaziland: 3 x standard room incl. ontbijt

(3 x 2 pers.)2 nachten

Dag 8: Op naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht, maar eerst nog een rit van 4u rijden (373 km) en reken nog een extra 45 minuten voor de grenscontroles bij Swaziland/ Zuid-Afrika.  Auto terug inleveren bij de luchthaven.

We vliegen van Johannesburg naar Port-Elizabeth met BritishAirways.

Eenmaal terug geland halen we onze auto op bij Bidvest Car Rental, een Mercedes Vito, terug plaats genoeg voor 6 personen en de bagage.

The Plantation, Port Elizabeth: 2 x Family suite incl. ontbijt (2 x 3 pers.) voor 1 nacht

Dag 9: een rit van 3u 30 min rijden (282 km) komen we aan bij ons zesde verblijf:

The Bayview Hotel, Plettenbergbay: 3 x standaard dubbel incl. ontbijt

(3 x 2 pers.) voor 3 nachten

Dag 12: een dag van 2u rijden (150km) komen we aan bij ons zevende verblijf:

Protea Hotel Riempie Estate: 2 x family room incl. ontbijt (2 x 3 pers.)

voor 2 nachten

Dag 14: een lange dag van 6u rijden (474 km) komen we aan bij ons achtste verblijf:

Hippo Boutique Hotel, Kaapstad: 2 x triple room incl. ontbijt (2 x 3 pers.)